onsdag 21. oktober 2009

Dødsstraff

Som nevnt tidligere er jeg veldig glad for at jeg bor i Norge. Her i landet ble den siste henrettelsen utført i 1948, altså over 60 år siden, mens det i andre land fortsatt blir utført flere tusen henrettelser årlig (3797 i 2004).

Safar Angooti er en av minst 130 mindreårige som er dømt til døden i Iran, og venter på at dødsstraffen skal bli utført. Han er dømt for å ha drept en gutt i en slåsskamp når han var 17 år.

Er det rett å få dødsstraff for noe en gjorde som mindreårig? var det spørsmålet jeg stilte når jeg leste artikkelen på VG.no. Jeg vet ikke alle sider av Angootis sak, men at en mindreårig får dødsstraff for å ha drept noen i en slåsskamp, er alt for strengt. Selvfølgelig skal de straffes, men de bør få en slik straff at de har muligheten til å gjøre noe med livet sitt etter at de er kommet ut av fengselet.

Noe slikt ville aldri skjedd i Norge..

2 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke om jeg ville være så stolt av at den siste meget tvilsomme såkalte landsssvik saken endelig avsluttet ved en henrettelse i 1948.
    Dødsstraffen ble ikke fullstendig opphevet i Norge før i 1979 da den militære straffelov ble endret. Du er sannsynelig reativt ung å mener at 60 år siden er historisk lenge siden???

    SvarSlett
  2. Jeg er ganske ung, og mener at 60 år er lenge siden, ikke historisk, men i denne sammenhengen. Jeg visste at dødsstraffen ikke var opphevet før 1979, men syns det var viktigere å ta med årstallet for den siste henrettelsen. For å presisere, skrev jeg ikke at jeg var stolt over den saken, men at Norge ikke har tatt i bruk dødsstraff senere!

    SvarSlett