søndag 29. mars 2009

Prioritering..


Jeg skulle bare en liten tur inn på vg.no, og hva fikk jeg se? Jo, nå er de begynt å bygge en mur mellom de fattige og de rike i Rio de Janeiro. De forsvarer seg med at de vil beskytte en frodig skog mot innflytting der det er fare for ødeleggelser under regntiden, og at de leter etter nye og bedre steder hvor de fattige kan bo. En annen faktor som blir nevnt i artikkelen, er at kriminaliteten i området er økende, vertfall når det gjelder raning av strandturister, noe som ikke akkurat er positiv reklame for turister.

Hvem skal bygge muren? Jo, de fattige og arbeidsløse. Det er det eneste jeg syns er litt positivt med dette, for de fattige får da muligheten til å tjene penger til mat osv. Det jeg reagerer mest på, er at denne 11 kilometer lange muren vil koste 17,6 millioner dollar (ca. 113873760 nkr), 550 slumboliger må flyttes og 19 lokalsamfunn vil bli berørt. Jeg mener at istedenfor å bruke pengene på å skille de fattige og rike i denne byen, kunne myndighetene brukt dem til å forebygge den økende fattidommen. For økende fattigdom, vil føre til økende kriminalitet. Og er det ikke betre for de rike å forebygge fattidommen, isteden for å skjerme seg for kriminaliteten? For til sist er det ikke så vanskelig å komme seg over en liten mur..

3 kommentarer:

  1. Ken i helvette bryr seg???

    SvarSlett
  2. Jeg bryr meg! Jeg bryr meg om at det er mennesker der ute som ikke vet hvordan de skal få tak i mat. Jeg bryr meg om at det hvert tredje sekund dør et barn av sult eller sykdom. Jeg bryr meg om dem, jeg og mange andre i KrFU. Vi vil øke bistanden og gjøre at de kan få det betre, drømme større..

    SvarSlett
  3. Jordbærkroneis e godt

    SvarSlett